یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۳۰۶

مقصود از (نفسا) شخص پیامبر است!!
فرق ضاله

مقصود از (نفسا) شخص پیامبر است!!

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
مطابق روایات صحیحه، پیامبر اکرم(ص) برای مباهله امام حسن و امام حسین(ع) را که مصداق (اَبناءَنا) بود، و نیز حضرت فاطمه زهرا(س) را که مصداق(نساءَنا) بود، و نیزحضرت علی(ع) را که مصداق( اَنفُسَنا) بود، آورد و اگر مقصود از(انفَسَنا) خود پیامبر بوده است، چرا پیامبر(ص) علی(ع) را با خود به همراه آورد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مقصود از(نفسا) شخص پیامبر است!!

1 - او همچنین می گوید: مقصود از (اَنفُسَنا) شخص پیامبر(ص) است، یعنی هنگام مباهله باید خود و فرزندان و زن های خود را بیاورید.

پاسخ: این توجیه اجتهاد در مقابل نص است؛ زیرا مطابق روایات صحیحه، پیامبر اکرم(ص) برای مباهله امام حسن و امام حسین(ع) را که مصداق (اَبناءَنا) بود، و نیز حضرت فاطمه زهرا(س) را که مصداق(نساءَنا) بود، و نیزحضرت علی(ع) را که مصداق(اَنفُسَنا) بود، آورد و اگر مقصود از(انفَسَنا) خود پیامبر بوده است، چرا پیامبر(ص) علی(ع) را با خود به همراه آورد.
ثانیاً) با این فرض، لازم می آید که بین داعی و مدعو اتحاد باشد، یعنی دعوت کننده و دعوت شده یکی باشند که این قطعاً باطل است؛ زیرا هیچ گاه انسان خودش را دعوت نمی کند.
ثالثاً): در صورت درست بودن این احتمال، لازم می آید که کلمه(اَنفُسَنا و انفُسَکُم) در آیه زیادی باشد؛ زیرا شخص پیامبر(ص) داخل در جمله(تَعالَوا نَدعُ) است.
و اگر کسی بگوید که انسان گاهی خود را نیز دعوت می کند، مثلاً عرب می گوید: (دعوتنفسی الی کذا) من خودم را به فلان چیز دعوت کردم.

در جواب این اشکال می گوییم: 
ما در این جهت مناقشه نمی کنیم که دعوت خود نیز صحیح است، ولی نمی توان این نوع استعمال را حقیقی دانست. مضافاً به این که برخی تصریح کرده اند که انسان هیچ گاه خودش را دعوت نمی کند بلکه دیگری را می خواند مگر آن که مجازاً چنین باشد.
مضافاً به این که این اشکال در حقیقیت اجتهاد در مقابل نصوص صحیح است که مقصود از(اَنفُسَنا) را امام علی(ع) می داند. گر چه ما منکر شمول پیامبر(ص) در کلمه(انفُسَنا) نیستیم.
حاکم نیشابوری به سند صحیح از جابر قصه ورود عاتب و سید و شرفیاب شدن محضر رسول خدا(ص) را نقل کرده و در آخر آن می گوید: ... و در حقّ آن ها نازل شد(تَعالَوا نَدعُ اَبناءَ کُم...) آن گاه جابر می گوید: مراد از(اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم) رسوالله و علی است و مراد از(اَبناءَنا) حسن و حسین است و مقصود از (نِساءَنا) فاطمه می باشد.

۲- ابن تیمیه می گوید: پیامبر(ص) دعا کرد تا خداوند رجس و پلیدی را از آنان دور ساخته و پاکشان گرداند و این دلالت بر عصمت ندارد...

پاسخ: اولاً: پیامبر(ص) مستجاب الدعوه است و اگر دعا کرده به طور قطع اجابت شده است.
ثانیاً: فایده دعا: استمرار و اذهاب رجس در آینده است؛ همان گونه که در تفسیر(اهدِنا الصِّراطَ المُستَقیم) گفتیم.
ثالثاً: ممکن است دعا، بالا رفتن مرتبه و درجات خلوص و عمق گرفتن و رسوخ کردن اذهاب رجس و در نتیجه، تطهیر اهل بیت را در برداشته باشد.
رابعاً: مطابق برخی از روایاتی که ذکر شده، دعای پیامبر(ص) بعد از نزول آیه تطهیر بوده است.
او همچنین می گوید: اراده خداوند در آیه تطهیر؛ متضمّن تحقّق مراد نیست، بلکه گاهی اراده می کند چیزی را که تحقق نمی یابد، خداوند متعال می فرماید: (وَالله یُریدُ اَن یَتوبَ عَلَیکُم) در حالی که برخی توبه می کنند و برخی نمی کنند، خداوند اراده کرده که مردم را شرک پاک کند، ولی بعضی می خواهند که بر شرک باقی بمانند.

آن گاه می گوید: مقصود از(رجس) در آیه، شرک است، همانند قول خداوند: (فَاجتَنِبُوا الرجّس من الاوثان) و ما می دانیم که خداوند از اهل بیت پیامبر(ص) شرک و خیانت را دور کرده است، ولی این دلالت بر عصمت آنان ندارد.
پاسخ: اولاً: اراده در آیه(وَالله یُریدُ اَن یَتُوبَ عَلَیکُم) تشریعی است نه تکوینی، از همین رو به عموم مردم توجّه دارد، بر خلاف اراده در مورد آیه تطهیر که به قرائتی- که ذکر شد، خصوصاً روایاتی که نصّ در نزول آیه در پنچ تن بود، اراده تکوینی است نه تشریعی و گرنه شامل افرادی خاصّ نمی شد.
ثانیاً: در آیه(فَاجتَنِبوا الرجّس مِنَ الاوثان) مقصود از رجس مشخص شده است؛ زیرا بعد از آن با کلمه(من) بیانیه مقصود از رجس، خصوص شرک معرفی شده است، خصوصاً آن که خطاب در(فاجتَنِبُوا) عموم مشرکین است. بر خلاف آیه تطهیر که الف و لام(الرجّس) در آن برای جنس بوده و عموم رجس که از آن جمله گناه، اشتباه خطا و سهو است را نیز شامل می شود.

۳- مخالفت با شان نزول آیه انذار:

ابن تیمیه می گوید: این کلام(انا المنذر، و بک یا علیّ یهتدی المهتدون) را نمی توان به پیامبر(ص) نسبت داد: زیرا قول، این است که هدایت فقط به توسط علی(ع) است نه پیامبر(ص) در حالی که هیچ مسلمانی چنین سخنی نمی گوید....
و نیز می گوید: خداوند تعالی محمد(ص) را هادی قرار داده و فرموده:(اِنّکَّ لَتَهدی اِلی صِراط مُستَقیم) حال چگونه شما کسی را هدی قرار می هدید که در قرآن به چنین صفتی توصیف نشده است‌.
پاسخ: این اشکال از سوء فهم و عناد ابن تیمیه سرچشمه گرفته است؛ زیرا همه قبول داریم که پیامبر(ص) هادی امام علی(ع) و همه امت در زمان حیات خود می باشد.
ولی علی(ع) هادی امت بعد از حیات رسول خدا(ص) است. و این صریح حدیث صحیح السند است که پیامبر(ص) فرمود: (بک یهتدی المهتدون من بعدی) که مع الاسف ابن تیمیه کلمه(بعدی) را یا ندیده و یا از آن تجاهل کرده است.

ایراد دیگر:
او همچنین می گوید: ظاهر جمله(بک یهتدی المهتدون) این است که هر کس از امت محمد هدایت یافت به توسط علی بوده است، و این دروغی آشکار است، زیرا؛ بسیاری از مردم به پیامبر ایمان آورده و هدایت یافتند و وارد بهشت شدند؛ در حالی که سخنی از علی(ع) نشنیدند و بیشتر کسانی که به پیامبر(ص) ایمان آوردند و به او هدایت یافتند در هیچ چیز به علی هدایت نیافتند. و نیز کشورها و شهرهایی فتح شد و مردم آنها ایمان آورده و هدایت یافتند  بدون این که از علی چیزی شنیده باشند، بلکه همگی به توسط صحابه غیر از او هدایت یافتند. پس چگونه جایز است این جمله را قبول کنیم که پیامبر فرمودند: بک یهتدی المهتدون
پاسخ: اوّلاً: همان گونه که در جواب اشکال قبل اشاره شد در حدیث چنین آمده است، که امام علی(ع) بعد از رسول خدا(ص) تنها هدایتگر به حقّ و حقیقت است و این منافات ندارد که در زمان حیات رسول خدا(ص) هر دو مشترکاً و با رهبری رسول خدا(ص) هدایت گر امت باشند.
ثانیاً: چه کسی گفته که تمام کسانی که در زمان حیات رسول خدا(ص) و بعد از وفات آن حضرت ایمان آورده اند از امام علی(ع) بهره نبرده اند، ما در بحث سفینه در جواب ابن تیمیه مفصّل به این موضوع پرداخته ایم.
ثالثاً: چه کسی گفته که هر کس از غیر راه امام علی(ع) بعد از رسول خدا(ص) هدایت یافته، به هدایت حقیقی و واقعی هدایت یافته است؟ مطابق حدیث واقعی تنها از راه امام علی(ع) است.


نام کتاب: سلفی گری(وهابیت) و پاسخ به شبهات

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: مینا شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۷/۲۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه