یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸

عکس العمل قرآنی در برابر خیانت همسر
دین و زندگی

عکس العمل قرآنی در برابر خیانت همسر

::> ولایت آنلاین، گروه خانواده <::
باید پذیرفت که احساس خشم، عصبانیت، شک و تردید، آشفتگی، ترس، درد و رنج، افسردگی و پریشانی برای فردی که احساس خیانت همسرش، در ذهنش رخنه کرده، طبیعی است؛ منتهی باید عکس العمل به شکلی صورت گیرد که راه بازگشت برای طرف مقابل بسته نشود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

عکس العمل قرآنی در برابر خیانت همسر:

باید پذیرفت که احساس خشم، عصبانیت، شک و تردید، آشفتگی، ترس، درد و رنج، افسردگی و پریشانی برای فردی که احساس خیانت همسرش، در ذهنش رخنه کرده، طبیعی است؛ منتهی باید عکس العمل به شکلی صورت گیرد که راه بازگشت برای طرف مقابل بسته نشود.

چه بسا برخی با مشاهده رفتار همسر خود، جدایی و پایان زندگی زناشویی را انتخاب کنند، اما سوال این است که آیا این روش مناسبی است؟ در این صورت سرنوشت فرزندان طلاق چه می شود و آسیب هایی که در پیش روی آنهاست را چه باید کرد. آیا فرزندان این حق را دارند که شکایت بکنند و بگویند بر فرض فلانی گناه کرده چرا ما باید تاوان آن را پرداخت کنیم، یا شخص خطاکار بگوید فرضاً من یک اشتباه کردم آیا سزاوار است راه بازگشت بر روی من بسته شود، بله خطای ایشان در صورت اثبات (که کار راحتی نیست) خیلی بزرگ است و در صورت تحقق، متناسب با آن باید راهکاری درنظر گرفته شود تا حداقل برای بار دیگر به سمت آن گناه نرود که قرآن کریم در این باره می فرماید: «و کسانى از زنان شما که مرتکب زنا شوند، چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد بر آنها بطلبید! اگر گواهى دادند، آنان[زنان‏] را در خانه ها(ى خود) نگاه دارید»[1]

ابتدا باید این نسبت خیانت ثابت شود و به صرف یک سوء ظن نمی توان دیگران را محکوم کرد و بنیان خانواده را از هم پاشید، راهی که برخی از شبکه های ماهواره ای در صدد آن هستند تا با ایجاد شک و تردید در بین خانواده ها بنیان خانواده را از هم بپاشند. در آیه شریفه‌ای که بیان شد خداوند می فرماید زنا باید ابتدا اثبات شود و بر اساس آنچه در متون دینی آمده اثبات آن به این است که چهار مرد بر وقوع آن شهادت بدهند و شهادت باید بگونه ای باشد که با چشم خود دیده باشند و هیچ گونه احتمال خلاف آن متصوّر نباشد.[2] آبروی مومن آنقدر در اسلام اهمیت دارد که حتی اگر سه نفر بر این نسبت زشت شهادت دهند و نفر چهارم نیاید یا نفر چهارمی پیدا نشود، حاکم شرع این سه نفر را به خاطر این نسبتی که ثابت نشده است و آبروی شخصی در معرض خطر قرار گرفته است، تازیانه می زند و شهادت این سه نفر از این پس در هیچ موردی پذیرفته نمی شود.[3] آبروی افراد در اسلام آنچنان اهمیت دارد که حتی اگر شاهد، امام علی(علیه السلام) باشد ولی تعداد شاهدها به چهار نفر نرسد باز شاهد را تازیانه می زنند. حضرت در این رابطه می فرماید: «من نخستین شاهد از شهود چهارگانه زنا نخواهم شد، زیرا بیم دارم که بعضى از شهود از شهادت دادن سرپیچى کنند و من تازیانه بخورم.»[4] امام (علیه السلام) با این گفتار، رفتار دیگری را به جامعه آموزش می دهد و آن این است که در نسبت دادن این عمل به دیگران شتاب نکنید.

اما اگر این عمل ثابت شد، مفاد آیه 15 سوره نساء که در صدر گذشت می گوید: «آنان [زنان‏] را در خانه ها(ى خود) نگاه دارید تا زمان مرگش فرا رسد»، این حکم هر چند نسبت به زندان های عمومی به مراتب بهتر است و آسیب های آن را در پی ندارد و فرزندان از حضور مادر محروم نمی شوند و با این شرایط زمینه توبه برای او فراهم می شود. اما اینکه تا پایان عمر باید در خانه محبوس باشد خیلی سخت است؛ لذا خداوند متعال در ادامه آیه بیان می دارد که این حکم دائمی نیست. آنجا که می فرماید: «أَوْ یَجْعَلَ اللَّـهُ لَهُنَّ سَبِیلًا؛ یا اینکه خداوند، راهى براى آنها قرار دهد» به همین خاطر حکم حبسِ در خانه که مدت کوتاهی در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اجرا شد، برداشته شد. البته نباید فراموش شود که در هر صورت تنبیه در انتظار او می باشد اما درجه آن کمتر می شود. برخی از مفسران آیة 2 سوره نور را بیان همین ارفاق می دانند.[5] لذا قرآن می فرماید: «هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند!»[6] و در اجرای حکم الهی باید با دقت عمل نمود چرا که ایشان حریم ممنوعه را نقض کرده اند و باید طوری با ایشان برخورد شود تا کسی جرأت نزدیک شدن به این وادی ممنوعه را به خود ندهد.[7]

«روز قیامت بعضى از زمامداران را که یک‏ تازیانه از حد الهى کم کرده‏ اند در صحنه محشر مى ‏آورند و به او گفته مى ‏شود چرا چنین کردى؟ مى‏ گوید: براى رحمت به بندگان تو! پروردگار به او مى‏ گوید: آیا تو نسبت به آنها از من مهربانتر بودى؟! و دستور داده مى‏ شود او را به آتش بیفکنید! دیگرى را مى‏ آورند که یک تازیانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مى‏ شود: چرا چنین کردى؟ در پاسخ مى‏ گوید: تا بندگانت از معصیت تو خوددارى کنند! خداوند مى‏ فرماید: تو از من آگاهتر و حکیم‏تر بودى؟! سپس دستور داده مى‏‌شود او را هم به آتش دوزخ ببرند»[8]

لذا پیشنهاد می شود با بیان دقیق آیات قرآن از ظرفیت بازدارندگی آن کمال استفاده صورت گیرد.


پیوندها:
[1]. النساء: آیة 15. «وَ الَّاتىِ یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائکُمْ فَاسْتَشهِدُواْ عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنکُمْ  فَإِن شهِدُواْ فَأَمْسِکُوهُنَّ فىِ الْبُیُوتِ حَتىَ‏ یَتَوَفَّئهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یجَعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلا»
[2] . الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 ق، چهارم: ج7 ص184 ح4. «الامام الصادق علیه السلام: لَا یُرْجَمُ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ حَتَّى یَشْهَدَ عَلَیْهِمَا أَرْبَعَةُ شُهَدَاءَ عَلَى الْجِمَاعِ وَ الْإِیلَاجِ وَ الْإِدْخَالِ کَالْمِیلِ فِی الْمُکْحُلَةِ»
[3]. النور: آیة 4. «وَ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثمَّ لَمْ یَأْتُواْ بِأَرْبَعَةِ شهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَ لَا تَقْبَلُواْ لهَمْ شهَادَةً أَبَدًا  وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْفَاسِقُون‏»
[4]. الکافی: ج7 ص210 ح2. «الامام علی علیه السلام: لَا أَکُونُ أَوَّلَ الشُّهُودِ الْأَرْبَعَةِ عَلَى الزِّنَى أَخْشَى أَنْ یَنْکُلَ بَعْضُهُمْ فَأُجْلَدَ.»
[5]. ترجمه تفسیر المیزان، طباطبایى، سید محمد حسین، سید محمد باقر موسوى همدانى‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1374، پنجم: ج‏4 ص370.
[6]. النور: آیة 2.
[7]. این در صورتی است که زنای غیر محصنه باشد، اما برای زنای محصنه، سنگ سار در نظر گرفته شده است، اما تحقق زنای محصنه به شرایط متعددی وابسته است و به راحتی نمی توان موردی برای آن پیدا نمود. به همین خاطر از صدر اسلام تا کنون موارد آن به حدی اندک است که تقریبا به چشم نمی آید. شاید پرسیده شود پس چرا این حکم قرار داده شده است؟ جواب این است تا کسی به این حرام قبیح و زشت نزدیک نشود.
[8]. تفسیر نمونه، ج‏14، ص: 360.


منبع: رهروان ولایت

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۰ - ۱۳۹۸/۶/۱۳
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه