سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱
کد مطلب: ۱۸۹۳

شیادان با سخنان فریبنده دم از اصلاح می زنند
تفسیر سوره یس

شیادان با سخنان فریبنده دم از اصلاح می زنند

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین < ::
امام حسین(ع) اگر خوشگذرانی دنیا یا ریاست و حکومت را می خواست بلافاصله پس از مرگ معاویه با یزید می ساخت اما امام حسین(ع) پیرو امام علی علیه السلام است که می فرمود ای دنیا جز مرا به فیب مشتری تو علی نیست؛ یعنی مشتری تو معاویه است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

عکس یس

وَ جاءَ مِن اَقصَی المَدینَة رَجُلٌ یَسعی قالَ یا قَومُ اتَّبِعوُا المُرسَلینَ اتَّبِعوُا مَن لا یَسئَلُکُم اَجراً وَ هُ مُهتَدوُنَ. 1

هنگامی که خواستند پیغمبران را بکشند، رجل الهی جناب حبیب نجار از دورترین نقطه شهر که اقامتگاهش بود به سرعت خودش را برای یاری کردن دین خدا و فرستادگان خدا رساند. گفت: ای قوم من، پیروی کنید پیغمبران را و کسانی را که از شما پاداشی نمی خواهند و خود هدایت شدگانند.

به حکم عقل هر دعوت کننده اگر دو شرط در او باشد حرفش را باید شنید اول اطلاع داشته و هدایت شده باشد راه را رفته باشد و آن وقت از راه خبر دهد.

آیا کسی که به حق راهنمائی می کند سزاوارتر است پیروی کرده شود یا کسی که راه را ندانسته و خود نیاز به راهنما دارد. 2

اگر چنانچه خودش گم و بی خبر است چیزی را که نمی داند اگر بگوید؛ پیروی از گمشده و بی خبر درست نیست. انسان نباید دنبال هر صدائی برود، تابع هر حزب و دسته ای گردد، قانون کل الهی را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

کسی که به شما می گوید بیا تابع من بشو، باید ببیند خودش تابع حق شده یا نه؟ نکند باطل باشد.

شیادان با سخنان فریبنده دم از اصلاح می زنند:

شرط دوم آنکه غرضی نداشته باشد، روی دلسوزی مرا می خواند شیادها به عناوین مختلف، حرفهای فریبنده هم می زنند، دم از اصلاح می زنند، کمک کارگران و بینوایان را شعار می کنند در حالی که حب جاه دارند و خیال ریاست در سر می پرورانند یا طمع مالی دارند «کلمة حق یراد بها الباطل».

ببین غرضش از این حرف حق چیست؟

تمام فرقه های باطل کارشان همین است چه کمونیستی چه مسیحی.

 

عکس یس

داود از زره فروشی نان می خورد:

در کتاب من لایحضره الفقیه از حضرت صادق (ع) روایت می کند فرمود (حاصل روایت شریفه) وحی رسید به داود، ای داود همه چیزت خوب است جز آنکه کسبی نداری و از بیت المال می خوری. 3

داود تقاضا کرد خدایا؛ کاری بدستم بده تا طمع به بیت المال نداشته باشم، خداوند هم آهن را به دستش نرم فرمود 4 لذا زره را با دستهایش درست می کرد سیصد درهم می فروخت، نصف آنرا انفاق می کرد و نصفش را صرف مخارجش می نمود تا مردم بدانند چشمی به مال مردم ندارد تا وقتی می گوید حرفم را بشنوید، بشنوند؛ بدانند غرض مادی ندارد.

امام علی (ع) آبیاری می کرد تا خلق بدانند هیچ نظری به مال و جاه خلق ندارد، خودش هسته خرما به دوش کشیده و به دستش آنها را می کاشت، آن همه زحمت کشیده وقتی به حاصل می رسد آن را دوازده هزار درهم می فروشد و همه را به فقرا می دهد درهمی به خانه نمی آورد.

تا وقتی که روی منبر فریاد می زند: «ایها الناس تجهّزوا» بار سفر آخرت ببنید، از عذاب خدا بترسید، بفهمند علی راست می گوید نظری ندارد، نه مال ما را می خواهد نه حکومت بر ما را.

خانه پیغمبر (ص) و رد امانت هنگام مرگ:

از لحاظ مسکن خانه پیغمبر (ص) در همین محل قبر شریف این محوطه خانه های پیغمبر (ص) است؛ 9 حجره و یک حجره هم برای زهرا (ع) لیکن عجب خانه ای، در حقیقت کلبه محقری که دیوارهای آن گلی و سقف آن از نی بوده است.

سزاوار بود خانه های پیغمبر (ص) را همین طور که بوده باقی می گذاشتند تا نسل های بعد که می آیند متوجه شوند زهد محمدی را، در حالی که اگر می خواست ساختمانی از خشت طلا و نقره کند می توانست ولی می فرمود: دوست دارم مانند فقیرترین افراد امتم زندگی کنم.

این وضع زندگی پیغمبرمان بود، وقتی از دنیا رفت در ناسخ التواریخ می نویسد در حال مرض موت، علی (ع) این را به فقرا برسان.

آنگاه به خودش خطاب کرد: ای محمد چه می کردی اگر می مردی و این مال بر ذمه ات بود.

این است راه و روش کسی که «لا یسئلکم اجراً» پاداشی از مردم نمی خواهد، خودش هدایت شده و نظری هم ندارد، چنین شخصی راهنمای الهی می شود.

مرجع بدون هوا و ارشاد بدون مزد:

اینکه در نزد شیعه نایب امام و مرجع تقلید نیز نباید پیرو هوای نفس باشد خودش اهل یقین شده، غرض مادی هم نداشته باشد، نخواهد مرید و مقلدش زیاد شود.

لهذا ارشاد با اجرت باطل است، پول برای منبر رفتن را بعضی اشکال کرده اند مگر اینکه بگویند عنوان ارشاد ندارد، امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه حمل شود بر نیابت از بانی برای نقل حدیث یا گریاندن و غیره، مثلا مجلس ختم است مردم می آیند و می روند باید یک نفر آنها را سرگرم کند. این راه توجیه بعضی از منبرها در این دوره است.

ابن زیاد هم با سخنان خود مردم را می فریفت:

ابن زیاد هم وقتی خواست قضیه کربلا را راه بیندازد، از راه محراب و منبر و سخنان فریبنده وارد شد، نماز می خواند، منبر می رفت، خطبه می خواند و می گفت: آیا فتنه بد نیست؟ البته که بد است، خوب حالا حسین فتنه بر پا کرده است باید او را از بین برد.

یک نفر بلند نشد بگوید: تو فتنه بر پا کردی؛ کوفه آرام مسلم را آشوب کردی، چه خونها ریختی؟

 

عکس امام حسین

امام حسین (ع) اگر خوشگذرانی دنیا یا ریاست و حکومت را می خواست بلافاصله پس از مرگ معاویه با یزید می ساخت اما امام حسین (ع) پیرو امام علی علیه السلام است که می فرمود ای دنیا جز مرا به فیب مشتری تو علی نیست؛ یعنی مشتری تو معاویه است.

خوب، کسی که امام حسین (ع) را شناخت، آیا در حقانیتش و حقانیت دعوتش، دیگر شکی دارد؟


پیوندها:

1- یس، آیه 21

2- یس، آیه 35

3- من لایحضره الفقیه، حدیث 3594

4- سبا، آیه 10


منبع: کتاب " قلب قرآن " ، نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۲/۱۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه