سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

اولین بانوی مسلمان
خانواده

اولین بانوی مسلمان

::> ولایت آنلاین، گروه خانواده <::
موقعیت اجتماعی و مالی خدیجه، زمینه ای برای حفظ اسلام در محاصره اقتصادی دشمنان بود. تا جایی که او تمام ثروتش را به پای اسلام ریخت. نیش و کنایه ها را به جان خرید و سعادت ابدی را برای خودش رقم زد. همه اینها نشانه درک عمیق و فهم دقیق او از اسلام و پیامبر است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اولین بانوی مسلمان:

موقعیت اجتماعی و مالی خدیجه، زمینه ای برای حفظ اسلام در محاصره اقتصادی دشمنان بود. تا جایی که او تمام ثروتش را به پای اسلام ریخت. نیش و کنایه ها را به جان خرید و سعادت ابدی را برای خودش رقم زد. همه اینها نشانه درک عمیق و فهم دقیق او از اسلام و پیامبر است.

 

حضرت خدیجه

خدیجه در اوج ثروت و شوکت، خود را گم نکرد و با بینش صحیح اولین بانوی مسلمان شد.

در زمانی که از اسلام خبری نبود و دختر بودن ننگ به حساب می آمد، دختری از خانواده خویلد از یک طایفه سر شناس، با وقار و با ثروت فراوان، پیامبری جوانی بنام محمد را خبر داده بود. با ارزش ترین ثروت خدیجه، گنجی درونی او بود که حکایت از ایمان و باوری فوق العاده داشت. گویی او برای محمد و محمد برای او آفریده شده بود.

از جمله ویژگی های اغلب ثروت مندان، دلبستگی شدید به ثروت است، اما این خدیجه  بود که در اوج سرمایه های مادی، ارزش وجودی و گوهر گرانبهای خود را به زر و سیم نفروخته بود و دل از آن برکنده بود. شاهد این ادعا بذل تمام دارایی اش برای حفظ دین خدا بود و با این کار عظیم، اسلام از تحریم اقتصای شعب ابی طالب نجات یافت. ثروتمندان بسیاری از تحریم پیامبر و مسلمانان در شعب ابی طالب مطلع بودند اما چه بسا که اگر خداوند این ثروت را در اختیار فرد دیگری غیر از خدیجه قرار داده بود، شاهد این نجات نبودیم. او جذب پیامبر و بهتر بگویم در او ذوب شده بود. خودش را خادم پیامبر و اسلام عزیز می دانست.

تمامی خواستگاران را رد کرد و نیش و کنایه های اطرافیان را به جان خرید و ازدواج با پیامبر را همای سعادتی می دانست که بر دوشش نشسته بود. کمتر کسی فکر می کرد او با این همه ثروت و شوکت با یتیمی ازدواج کند که همه به دید تحقیر به او نگاه  می کردند. اما ایمان قلبی خدیجه و باور عمیق او به پیامبر، دلدادگی خاصی را برایش رقم زده بود به گونه ای که هیچ یک از مخالفت ها و اذیت ها مانع از ازدواج او با پیامبر نشد. تصمیم او در این ازدواج، نه از سر ناچاری بلکه حاکی از قدرت کم نظیر ایمان و با اختیار خودش بود. تمام این اتفاقات در زمانی رخ داد که خرافه و بت پرستی حرف اول را می زد.

از هر چه خبر بود، از ایمان و توحید خبری نبود. مردم در آن زمان گرفتار جهل و خرافه بودند. خشم و غضب سراسر وجود کسانی که صاحب دختر می شدند را فرا می گرفت. گویی ابری از جهالت و نادانی بر سر آنها سایه افکنده بود که منتظر طلوع خورشید از لابلای آن بود. حاصل ازدواج او با پیامبر شش فرزند بود. فرزندان پیامبر و خدیجه شش تن بودند. [1] دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (سلام الله علیها)[2].  در زمانی که دختر داشتن، ننگ به شمار می آمد خدا به او چهار دختر داد. که قطعا امتحان سختی بود. همه زنها به خاطر دختر دار شدن خدیجه، از او بریده بودند. تا جایی که حاضر نشدند برای تولد فاطمه، او را یاری کنند. وقتی عاص ابن وائل، پیامبر را ابتر خواند، خداوند برای تسلای دل رسولش، فاطمه را به او تقدیم کرد. از بین همه زنان پیامبر، افتخار این مولود مبارک، به خدیجه رسید.

 در برخی روایات، از خدیجه با القابی همچون طاهره، زکیه، مرضیه، صِدّیقه، سیده نساء قریش [3]، خیرالنساء[4] و بانوی بلندمرتبه[5] و نیز با کنیه‌ ام المؤمنین یاد شده است.[6]
خدیجه(سلام الله علیها) سه سال قبل از هجرت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت و در قبرستان معلاة به خاک سپرده شد.

با مرور زندگی با عزت حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، چند درس برای همه زنان و مردان روشن می شود. یکی اینکه در برابر ناملایمات، ایمان به راه درست حرف اول را می زند. هر چه ایمان، ریشه دارتر باشد، تند باد حوادث، نمی تواند درخت باور عمیق را جابجا کند. از همین رو لازم است علاوه بر تامین نیاز فرزندان، به مساله باورهای قلبی و ایمان آنها توجه ویژه شود. زیرا اندیشه و افکار، مهم ترین نقش را در تصمیم گیری ها دارند.

نکته دیگر اینکه فقر و ثروت هر دو امتحان الهی اند. پیامبر در اوج فقر مالی و خدیجه بر قله ثروت، همسران شایسته ای برای هم بودند. زیرا افکار و اندیشه های آنها به حدی به هم نزدیک بود که فاصله فقر و ثروت را پر کرده بود. پس، همسر شایسته  لزوما به معنای همشهری ، همزبان، هم مدرک و همکار، نیست. بلکه همسر یعنی هم عقیده و هم اندیشه. چه بسیار شباهت های اجتماعی که فاصله های زیادی را در اندیشه برخی همسران ایجاد کرده است.

درس دیگر این است که انفاق برای اسلام اگر درست انجام شود، تحریم اقتصادی نمی تواند خللی ایجاد کند. وقتی سنت انفاق در جامعه، همگانی شود، آثار فقر و تحریم هم تعطیل می شود.


پیوندها:

[1]. الطبقات الکبری، ج۸، ص۱۷۴
[2] . الاعلام، ج۲، ص۳۰۲
[3].  دلائل النبوة،  ص۱۶.
[4]. اسد الغابه، ج‏۶، ص۸۳.
[5]. بحارالانوار،  ج۱۰۰، ص۱۸۹.
[6]. الأنوار الساطعة،  ص۲۴.


منبع: اندیشه برتر/ اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱/۱۸
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه