شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
کد مطلب: ۱۱۶۳۹

رؤیت
فرق ضاله

رؤیت

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید < ::
معتزله و شیعه امامیه معتقدند خداوند متعال در دنیا و آخرت به دیده‌ی سر ادراک نمی‌ شود، ولی با قلب و دل به چشم یقین رؤیت می‌ شود و این عالی‌ ترین مراتب ایمان است که از او به عین‌ الیقین و شهود قلبی تعبیر می‌ شود لکن وهابیان و حنبلی آن به‌ طور عموم، و تابعین مذهب اشعری از حنیف و مالکیه و شافعیه معتقدند که خداوند متعال در دنیا در آخرت دیده می‌ شود.

بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم 

رؤیت:

از جمله مسائلی که از روزگاران کهن نزد متکلمان مورد بحث بوده و اختلاف شدیدی در آن واقع‌ شده، رؤیت خداوند متعال است.
خداوند را در دنیا یا در آخرت، به چشم سر یا با چشم بصیرت می‌ توان دید؟ در این زمینه اقوال مختلفی وجود دارد که به برخی از آن‌ ها اشاره می‌ کنیم:

معتزله و شیعه امامیه معتقدند خداوند متعال در دنیا و آخرت به دیده‌ی سر ادراک نمی‌ شود، ولی با قلب و دل به چشم یقین رؤیت می‌ شود و این عالی‌ ترین مراتب ایمان است که از او به عین‌ الیقین و شهود قلبی تعبیر می‌ شود لکن وهابیان و حنبلی آن به‌ طور عموم، و تابعین مذهب اشعری از حنیف و مالکیه و شافعیه معتقدند که خداوند متعال در دنیا در آخرت دیده می‌ شود.
ابن قیم جوزی می‌ گوید: قرآن و سنت متواتر و اجماع صحابه و ائمه اسلام و اهل حدیث و غیره بر این عقیده‌اند که خداوند متعال در روز قیامت با چشم سر به‌طور اعیان رؤیت می‌ شود، همان گونه که ماه شب ۱۴ خورشید هنگام ظهر را می‌ توان دید.
 البانی در فتوای خود می‌ گوید: ما اهل‌ سنت بر این باوریم که از جمله نعمت‌ های خداوند بر بندگانش آنست که در روز قیامت؛ برای بندگانش تجلی می‌ کند و او را خواهد دید. همانگونه که ماه را در شب ۱۴ می‌ بینیم.
 عبدالعزیز بن باز مفتی آل‌ سعود در عصر خود می‌ گوید: کسی که منکر رؤیت خداوند متعال در آخرت است. پشت سرش نمی‌توان نماز گزارد و او نزد اهل‌ سنت و جماعت، کافر است.


ادلّه امامیه و معتزله بر نفی رؤیت
شیعه امامیه و معتزله که معتقد به نفع رؤیت به دیده‌ی ظاهری هستند، به چند دلیل عقلی و نقلی گوگوش قرآنی و چه حدیثی تمسک کرده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌ کنیم:
الف)دلیل عقلی
هر عاقلی می‌ داند که دیدن با چشم امکان ندارد، مگر آن که شی‌ء مرئی در جهت و مکان خاصی مقابل بیننده قرار گیرد و حال آن که این مسئله در مورد خداوند متعال محال هست.
ب) نقلی قرآن
 خداوند می‌ فرماید: (لا تُدرِکُهُ الَا بصارُ وَ هُوَ یُدرِکُ الاَبصارَ وَهُوَ الَلَّطیفُ الخَبیر)او را هیچ چشمی درک نمی‌ کند و حال آن که او بینندگان را مشاهده می‌ کند و او نامرئی و به همه‌ چیز آگاه است.
قاضی عبدالجبار معتزلی در شرح این آیه می‌ گوید:هنگامی‌ که ادراک با بینایی همراه شود به‌ معنای دیدن است که در این آیه، خدا و آن را نسبت‌ به خودش نقل کرده‌است.
۲-  خداوند می‌ فرماید:( وَلا یُحیطُونَ بِهِ عِلماً) هیچ‌کس به او احاطه علمی ندارد پر واضح است که رؤیت نوعی احاطه علمی از بشر به خداوند متعال است خداوند متعال آن را از خودش نفی می‌کند.
۳- خداوند می‌ فرماید:  چون موسی در وقت معین به وعده‌گاه ما آمد و پروردگارش با وی سخن گفت: موسی به تقاضای قوم خود عرض کرد خدایا خودت را بر من به نمایی که تو را ببیند و خداوند در پاسخ فرمود: مرا تا ابد نخواهی دید ولیکن به کوه بنگر، اگر کوه به‌ جای خود برقرار تواند ماند و نیز مرا خواهی دید پس آنگاه که نور خدا بر کوه جلوه کرد، کوه را متلاشی ساخت و موسی بیهوش افتاد، سپس که به‌ هوش آمد، عرض کرد: خدایا تو منّزه و برتری، به درگاهت توبه کردم و اول کسی باشم که ایمان آوردم...


در این آیه از چند جهت می‌ توان بر نفی رؤیت استفاده کرد:
الف) جواب خداوند به نفی موبد:( لَن تَرابی)
ب)  تعلیق امکان رؤیت بر امر محال( وَلکِنِ انظُر اِلی الجَبَلِ فَانِ اِستَقَُرَ مَکانَهُ فَسوفَ تَرانی)
ج) تنزیه حضرت موسی علیه‌السلام از رؤیت بعد از به‌هوش آمدن:(قالَ سُبحانَّکَ)
د) توبه حضرت موسی علیه‌السلام از طلب رؤیت از جانب ۷۰ نفر(تُبتُ اِلَیکَ)
ج) دلیل نقلی روایی
۱-  مسلم از عایشه نقل کرده‌ است:  هر کس گمان کند که محمد پروردگارش را دید، بر خداوند نسبت ناروا داده‌ است.
و نسائی از ابوذر نقل کرده‌ است پیامبر (ص) خداوند را با قلبش  نه با دیدگانش مشاهده نموده‌ است.
ص) طبری در تفسیرش از ابن‌ عباس در تفسیر آیه(سُبحانَکَ تُبتُ اِلَیکَ وَ اَنَا اَوَّلُ المومِنین) نقل می‌ کند که معنای آیه این‌ گونه است من اولین کسی هستم که ایمان می‌ آورند و به این‌ که هیچ‌ کس از مخلوقات، او را نخواهد دید.
۴-  ابن ماجه نیز روایتی را از پیامبر(ص) در مورد سوال از میت نقل می‌ کند، که در آن آمده‌ است، میت به‌ جهت این باشد که خداوند دیده نمی‌ شود و پاداش نیکی به او داده می شود.
۵-  امام علی علیه‌ السلام در توصیف خداوند متعال می‌ فرمایند: ستایش مخصوص خداوندی است که دیدگان او را نمی‌ بینند و پوشش‌ها او را مصدوم نسازد.
۶ - اسماعیل بن فضل می‌ گوید: از امام صادق علیه‌ السلام پرسیدند که آیا خداوند در روز رستاخیز دیده می‌ شود؟ حضرت فرمودند منزه است خداوند، و بسیار دور است از این امر، ای پسر فضل!!! دیدگان تنها اشیایی را می بینند، که رنگ و کیفیت داشته باشند، در حالی که خداوند خالق رنگ ها و کیفیت است.


کتاب:  سلفی‌گری وهابیت و پاسخ به شبهات

توسط: شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۷/۲۷
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه